Des escrocs inondent Facebook de promotions sur des sacs à dos Decathlon notamment. Voici leur technique et leurs objectifs.
Les faux concours sur Facebook nous divertissent depuis plus de dix ans, et l’arnaque reste efficace: depuis quelques mois, les posts rémunérés se multiplient, promettant notamment un sac à dos Decathlon à deux francs.
Ainsi, une certaine Nadine Keller ou encore une Sophie Delacroix – bref, une jeune femme sympathique avec un petit chien trop mignon – nous raconte que sa mère a été licenciée de manière totalement injustifiée par son employeur (pour Sophie Delacroix, c'est son mec), mais passons. L'employeur? Decathlon.
Elle révèle donc quelque chose que seuls les employés du fabricant sons censés savoir: en remplissant un petit sondage en ligne, on recevra un sac à dos The North Face. Pour se venger de Decathlon, elle partage le lien vers l'enquête afin d'en faire profiter le plus de personnes possible.
Des publications de ce genre sont envoyées en masse par de faux profils créés tous les jours. Et ce, avec à chaque fois un libellé légèrement modifié et de nouvelles «photos de preuve» de sacs à dos soi-disant achetés pour deux francs. L'arnaque dure depuis des mois notamment en France et en Belgique, aujourd'hui, elle est chez nous.
Des dizaines de comptes proposent des arnaques avec Decathlon. En français, on trouve pas mal d'offres en euro.
Image: facebook/watson
Les criminels ont par ailleurs un bon argument pour justifier un prix si bas: avec les droits de douane de Trump sur les produits de l'UE, les stocks sont pleins. Il faut donc désormais brader les marchandises.
Bitdefender researchers have uncovered a surge in subscription scams, both in scale and sophistication, spurred by a massive campaign involving hundreds of fraudulent websites.
Meta has removed 63,000 Instagram accounts from Nigeria that were involved in sextortion scams, including a coordinated network of 2,500 accounts linked to 20 individuals targeting primarily adult men in the United States.
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Netskope Threat Labs is tracking a campaign that uses malicious Python scripts to steal Facebook users’ credentials and browser data. This campaign targets Facebook business accounts with bogus Facebook messages with a malicious file attached. The attacks are reaching victims mainly in Southern Europe and North America across different segments, led by the manufacturing services and technology sectors.
Facebook’s Messenger platform has been heavily abused in the past month to spread endless messages with malicious attachments from a swarm of fake and hijacked personal accounts. These threat actors are targeting millions of business accounts on Facebook’s platform — from highly-rated marketplace sellers to large corporations, with fake business inquiries, achieving a staggering “success rate” with approximately 1 out of 70 infected!
We're sharing a look into our defense strategy and the latest news on how we build it into our products.
A recent study shows that de-platforming hate networks reduces consumption and production of hateful content on Facebook and diminishes the ability of these hate networks to operate online.
We’re sharing new threat research on two of the largest known covert influence operations in the world from China and Russia, targeting 50+ apps and countries, including the US.
We added new transparency features to Threads, including state-controlled media labels to help people know exactly who they interact with on the new app.
The pages promote Russia’s line on the war in Ukraine to more than 4 million followers, casting doubt on Meta’s pledge to combat foreign influence campaigns.
The decision is one of the most consequential issued under the E.U.’s landmark data-protection law and creates a new business headwind for the social media giant.